Często nauka języka polskiego kojarzy się uczniom z czytaniem narzuconych tekstów i redagowaniem wypracowań na nudne tematy. Co można zrobić, aby odczarować lekcje języka ojczystego? Jak można omawiać lekturę, aby nie znudzić uczniów? Co zrobić, aby chętnie szukali informacji potrzebnych do analizy utworu? – takie pytania zadaje sobie niejeden polonista. Z pewnością odpowiedzi na to pytanie jest wiele. Żadna metoda czy forma wielokrotnie stosowana nie zmieni sposobu postrzegania lekcji przez uczniów. Dlatego warto ich zaskakiwać.

Klasa 6c na lekcji języka polskiego, w trakcie omawiania przeczytanej wcześniej lektury „Przygody Tomka Sawyera” wykonała własne lapbooki, czyli tzw. „książki stworzone na kolanie", które okazały się strzałem w dziesiątkę! Uczniowie wymieniali się pomysłami, informacjami o wydarzeniach, postaciach, planowali rozmieszczenie wiadomości w lapbooku. Nawet ci najmniej chętni albo ci w ogóle niechętni, z wypiekami na twarzy, tworzyli swoje arcydzieła współpracując w grupie.

Lapbook - to rodzaj książki stworzonej na brystolu z maksymalnie dużą ilością zakładek, kieszonek, kopert, schowków, które zawierają informacje na temat lektury. Zabawa polega na tym, że każdy rodzaj informacji przekazany zostaje w inny, ciekawy i zaskakujący sposób. Rozwija kreatywność, zdolności manualne, umiejętność planowania ( także tego przestrzennego ) oraz uczy cierpliwości.

Nauka z tak przygotowanych lapbooków to sama przyjemność.