„Balladyna” Juliusza Słowackiego to wybitne dzieło polskiego romantyzmu. Dramat został ukończony w grudniu 1834 roku, a wydany pięć lat później w Paryżu. Powstał na emigracji w czasie dyskusji na temat przyczyn niedawnej klęski powstania i debat nad wspólną historią i przyszłym losem narodu. Poeta połączył w tym utworze realizm i fantastykę, koncentrując się na analizie postaw i czynów bohaterów. Osadzona na tle baśniowych dziejów opowieść o dwóch siostrach – Balladynie i Alinie – stała się bardzo popularna.

W ,,Balladynie’’ Juliusza Słowackiego pojawiają się przedmioty symboliczne, które mają swoje ukryte znaczenie. Działają one na wyobraźnię oraz na emocje odbiorcy. Przykładami znaków są: krwawa plama na czole, piorun, miecz, korona, maliny. Są one ważnym  wyznacznikiem utworu.

Uczniowie klasy 7b i 7g w ramach podsumowania pracy z lekturą obowiązkową  pracowali  m.in. nad plakatem do spektaklu lub ekranizacji dramatu Juliusza Słowackiego „Balladyna” . Ocenie podlegały  pomysł, uwzględnienie symboliki oraz wykonanie. Uczniowie mogli zrealizować zadanie dowolną techniką, także z wykorzystaniem narządzi multimedialnych.

Dzięki tej formie grafiki uczniowie nie tylko zrozumieli symbolikę ,,Balladyny”, ale też oswoili się z zadaniami związanymi z plakatem, które pojawiają się na egzaminie ósmoklasisty.

Warto także przypomnieć, że „Balladyna” Juliusza Słowackiego była lekturą dziewiątej odsłony Narodowego Czytania w 2020 roku.