Badania naukowców wskazują, że gra w szachy wspomaga rozwój inteligencji i umiejętności psychospołecznych, poprawia myślenie logiczne i arytmetyczne, rozwija zdolności poznawcze, pomaga w koncentracji, zwiększa kreatywność.

Mając to na uwadze, ale też chęci do współdziałania, chłopcy z klasy VIII „f” oraz VIII „e”, postanowili stworzyć szachy, z których w czasie przerw międzylekcyjnych mogliby korzystać wszyscy uczniowie. Wspólnie z nauczycielem fizyki wymyślili, że wykorzystają w tym celu drukarkę 3D, pozyskaną w ramach programu Laboratoria Przyszłości i wydrukują wielkie szachy. Przez kilka tygodni spotykali się po lekcjach, aby stworzyć projekt pionków oraz wymyślić szachownicę. Samo drukowanie pionków zajęło wiele dni, natomiast do wykonania szachownicy wykorzystali stolik kawowy oraz matę samoprzylepną, które zakupiono w znanym sklepie meblowym.

Szachy zostały ustawione w szkolnej strefie relaksu. Tam, na każdej przerwie można zobaczyć wielu uczniów grających w szachy, kibicujących grającym czy po prostu przyglądających się grze. Na pewno jest to teraz miejsce spotkań, rozmów, uśmiechów. I chociażby dlatego – gratulujemy pomysłu.