Biblioteka
Biblioteka
Kilka słów o szkolnej bibliotece
BIBLIOTEKA W NASZEJ SZKOLE:
- jest ważnym centrum informacji,
- przygotowuje uczniów do korzystania z dóbr kultury,
- umożliwia uczniom i nauczycielom łatwy dostęp do książek i czasopism,
- stwarza warunki do zdobywania informacji z różnych źródeł,
- przygotowuje uczniów do samodzielnego wyszukiwania informacji za pomocą warsztatu informacyjno-bibliograficznego biblioteki szkolnej,
- inspiruje uczniów do rozwijania własnych zainteresowań,
- rozwija kulturę informacyjną uczniów,
- wspomaga pracę dydaktyczno - wychowawczą szkoły,przyczyniając się do podniesienia jakości pracy szkoły,
- pomaga uczniom o specyficznych potrzebach edukacyjnych (np. wybitnie zdolnym, mającym trudności w nauce, wymagającym szczególnej opieki itp.).
Czytelnia to sala z miejscami czytelniczymi i czasopismami. Znajduje się tu literatura fachowa dla nauczycieli i rodziców (metodyczna, pedagogiczna i psychologiczna). W czytelni, w ciszy i w spokoju, można odrobić pracę domową i przygotować się do lekcji, korzystając z albumów, czasopism, wydawnictw informacyjnych (słowników i encyklopedii) książkowych i multimedialnych. W sierpniu 2006 r. biblioteka szkolna została wyposażona w Internetowe Centrum Informacji Multimedialanej. Inwestycja ta była możliwa dzięki projektowi MENiS współfinansowanemu przez Europejski Fundusz Społeczny. ICIM zostało wyposażone w 4 stanowiska komputerowe z dostępem do internetu oraz urządzenie wielofunkcyjne. Jest czynne w godzinach pracy biblioteki szkolnej. Uczniowie mogą poszukiwać w Internecie i encyklopediach multimedialnych informacji potrzebnych do lekcji oraz rozwijających ich zainteresowania. Mogą też tworzyć własne dokumenty i prezentacje oraz korzystać z dostępnych w bibliotece programów edukacyjnych i innych materiałów multimedialnych.Dzięki ICIM biblioteka szkolna może:
- gromadzić, selekcjonować i aktualizować informacje,
- sprawniej tworzyć i udostępniać informacje,
- umożliwiać popularyzację osiągnięć i wymianę poglądów,
- dokumentować pracę nauczycieli i uczniów,
- prowadzić i aktualizować stronę internetową szkoły.
Zasady korzystania ze zbiorów
Regulamin biblioteki szkolnej Szkoły Podstawowej Nr 1
im. Sługi Bożego Księdza Prymasa Stefana Kardynała Wyszyńskiego
w Biłgoraju
Biblioteka i Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej są czynne
od poniedziałku do piątku w godz. od 8:00 do 16:00
Zasady korzystania z biblioteki
- Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
- Rodzice uczniów mogą korzystać z biblioteki na miejscu.
- Jednorazowo można wypożyczyć dwie książki na okres dwóch tygodni.
- Uczniowie przygotowujący się do olimpiad i konkursów oraz wolontariusze biblioteczni mają prawo wypożyczyć jednorazowo większą liczbę książek.
- Nauczyciele mogą wypożyczyć pięć książek na okres jednego miesiąca.
- Po upływie terminu zwrotu czytelnik zobowiązany jest oddać książkę lub ją prolongować, o ile nie jest zamówiona.
- Wypożyczone materiały należy chronić przed zniszczeniem i zgubieniem. Zauważone uszkodzenia zgłasza się nauczycielowi bibliotekarzowi.
- W przypadku zniszczenia lub zgubienia książki, czytelnik jest zobowiązany odkupić taką samą lub inną uzgodnioną z nauczycielem bibliotekarzem.
- Wszystkie wypożyczone zbiory powinny być zwrócone przed końcem roku.
- W wyjątkowych przypadkach książki mogą być wypożyczone na wakacje.
- Zbiory z księgozbioru podręcznego podaje i odstawia na miejsce nauczyciel bibliotekarz.
- W bibliotece obowiązuje cisza i zakaz spożywania posiłków.
Lektury szkolne
KLASY I - III
Propozycja lektur do wspólnego i indywidualnego czytania:
1) Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru);
2) Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych);
3) Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom;
4) Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana zagroda;
5) Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!;
6) Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą;
7) Mira Jaworczakowa, Oto jest Kasia;
8) Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka;
9) Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?;
10) Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku;
11) Maria Krüger, Karolcia;
12) Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn;
13) Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta;
14) Marcin Pałasz, Sposób na Elfa;
15) Joanna Papuzińska, Asiunia;
16) Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony;
17) Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją;
18) Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska;
19) Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba;
20) Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci;
21) Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie;
22) Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze;
23) Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika;
24) Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek.
KLASY IV - VI
Lektury obowiązkowe:
1) Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa;
2) Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks);
3) René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań);
4) Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi;
5) Ignacy Krasicki, wybrane bajki;
6) Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa;
7) Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego);
8) Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni;
9) Bolesław Prus, Katarynka;
10) Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny;
11) John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem;
12) Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy;
13) Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego;
14) Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie, o Orfeuszu i Eurydyce;
15) Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, o miłosiernym Samarytaninie;
16) Wybrane podania i legendy polskie, w tym o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie;
17) Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Kopciuszek, Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce;
18) Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne.
Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:
1) Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy;
2) Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród lub inna powieść;
3) Lewis Carroll, Alicja w Krainie Czarów;
4) Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie;
5) Olaf Fritsche, Skarb Troi;
6) Joseph Rudyard Kipling, Księga dżungli;
7) Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy;
8) Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów;
9) Selma Lagerlöf, Cudowna podróż;
10) Stanisław Lem, Cyberiada (fragmenty);
11) Kornel Makuszyński, wybrana powieść;
12) Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo;
13) Karol May, Winnetou;
14) Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza;
15) Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść;
16) Ewa Nowak, Pajączek na rowerze;
17) Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa;
18) Sat-Okh, Biały Mustang;
19) Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant;
20) Alfred Szklarski, wybrana powieść;
21) Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera;
22) Wybrane pozycje z serii Nazywam się… (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i in.) lub inne utwory literackie teksty kultury wybrane przez nauczyciela.
KLASY VII - VIII
Lektury obowiązkowe:
1) Charles Dickens, Opowieść wigilijna;
2) Aleksander Fredro, Zemsta;
3) Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII i VIII;
4) Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec;
5) Ignacy Krasicki, Żona modna;
6) Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, Dziady część II, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (całość);
7) Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę;
8) Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik;
9) Juliusz Słowacki, Balladyna;
10) Stefan Żeromski, Syzyfowe prace;
11) Sławomir Mrożek, Artysta;
12) Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze (fragmenty), Tędy i owędy (wybrany reportaż).
Wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.
Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:
1) Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty);
2) Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna;
3) Arkady Fiedler, Dywizjon 303;
4) Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze;
5) Barbara Kosmowska, Pozłacana rybka;
6) Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei (fragmenty);
7) Nancy H. Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych Poetów;
8) Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy;
9) Eric-Emmanuel Schmitt, Oskar i pani Róża;
10) Melchior Wańkowicz, Monte Cassino (fragmenty);
11) Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939–5 IV 1945 (fragmenty) lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.