• 1.jpg
  • 2.jpg
  • 3.jpg
  • 4.jpg
  • 5.jpg
  • 6.jpg
  • 7.jpg
  • 8.jpg
  • 9.jpg
  • 10.jpg
pttk-banetr.jpg

Zdrowie jest jedną z wartości najwyżej punktowanych w różnego rodzaju badaniach, sondażach. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego jak wiele w sprawie zdrowia zależy od nas samych. Zaczynamy je doceniać wtedy, gdy zachorujemy sami albo ktoś z naszych bliskich.

Fundacja AFLOFARM, w trosce o zdrowie, szczególnie ludzi młodych, przygotowała kampanię „Nie spal się na starcie”, której osią jest film edukacyjny dla młodzieży. Głównym celem kampanii jest promowanie zdrowego stylu życia, budowanie świadomości młodzieży na temat szkodliwości oraz kształtowanie postaw dbania o zdrowie własne i innych ludzi. Przekaz kampanii ma pomóc zrozumieć, że nie warto zaczynać palić papierosy, jak trudno jest się uwolnić z tego nałogu i jakie są jego koszty zdrowotne i finansowe.

Według szacunków Światowej Organizacji Zdrowia, około 9 milionów Polaków nałogowo pali papierosy. Jak wynika z raportu WHO, blisko połowa polskich nastolatków w wieku 13-15 lat ma za sobą próby palenia, a im wcześniej dana osoba sięga po papierosa, tym większe jest  prawdopodobieństwo, że zostanie nałogowym palaczem.

Palenie papierosów powoduje tym gorsze zmiany w organizmie, im człowiek jest młodszy. Niektóre skutki palenia ujawniają się bardzo szybko. Zazwyczaj po pierwszym zaciągnięciu się dymem nastolatek zaczyna kaszleć – to oznaka obrony organizmu przed szkodliwymi substancjami. Inne skutki dają o sobie znać nieco później: rozwój chorób układu krążenia m.in. nadciśnienia, choroby niedokrwiennej serca, a także chorób układu oddechowego i różnych chorób nowotworowych, w tym raka płuc - mówi prof Adam Fronczak, kierownik Zakładu Zdrowia Publicznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, ekspert merytoryczny kampanii „Nie spal się na starcie”.

Film edukacyjny, który został zrealizowany na potrzeby kampanii „Nie spal się na starcie”, ukazuje problemy, z jakimi muszą borykać się palacze tj.: utrata zdrowia, zła kondycja, widoczne zmiany skóry, straty finansowe czy negatywny wpływ na otoczenie. 

Głównym przesłaniem filmu i całej kampanii jest uświadomienie, że nie warto zaczynać z paleniem bo jest to nałóg, z którego bardzo trudno jest się wyzwolić.