W ramach październikowych obchodów miesiąca bibliotek szkolnych zaproponowaliśmy naszym czytelnikom szczególny tydzień z planszówkami. Pomysł okazał się bardzo trafiony! Już od pierwszego dnia zainteresowanie było ogromne. Na każdej przerwie uczniowie oblegali bibliotekę i zajmowali miejsca przy stolikach z różnorodnymi grami. Przynosili też swoje ulubione gry, aby zaprosić do wspólnej zabawy innych uczniów. Emocji było mnóstwo. Radość ze wspólnie spędzonego czasu (z uczniami nie tylko ze swojej klasy) pozwalała zapomnieć na chwilę o różnorodnych zmartwieniach szkolnych i nie tylko oraz spędzić aktywnie czas ze swoimi rówieśnikami.
Udowodniono naukowo, że podczas wspólnych rozgrywek i towarzyszącej im radosnej atmosfery, uwalniają się endorfiny, hormony szczęścia, wszystko to sprzyja budowaniu zaufania, poczucia przynależności, komunikacji, zwiększaniu empatii i obniżeniu poziomu stresu. Poza tym gry planszowe rozwijają zdolności organizacyjne, uczą współpracy i zasad fair play – dzięki grom dzieci uczą się planowania, różnego typu strategii działania, organizowania zarówno czasu, jak i przestrzeni. Część planszówek wymaga od nich również współdziałania w grupie, bowiem tylko współpracując mogą osiągnąć zamierzony cel.
Tyle radości, a przy tym jakie korzyści!
Tydzień planszówek zakończony a uczniowie dalej przychodzą i o nie pytają. Warto więc pomyśleć o stworzeniu na stałe w bibliotece szkolnej kącika z planszówkami.